Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 4 minutter Sidst opdateret: 06-12-2022

SEO - Alt du skal vide

Virksomhedsudvikling er et vidt begreb. Men i dag foregår langt de fleste former for virksomhedsudvikling online. Én af de væsentligste måder at sikre, at potentielle kunder finder frem til netop din virksomhed fremfor konkurrenternes, er, at arbejde med såkaldt SEO. Nedenfor kan du blive langt klogere på begrebet. 

Hvad står SEO for? 

SEO er oprindeligt en engelsk betegnelse, som står for Search Engine Optimization. På dansk betegnes SEO undertiden også søgemaskineoptimering. 

Hvad er SEO? 

SEO omfatter mange forskellige procedurer, som alle har til formål at gøre din hjemmeside mere synlig på forskellige søgemaskiner som for eksempel Bing og Google. Målet er altid at øge hjemmesidens trafik ved organiske søgeresultater og dermed sikre, at din hjemmeside rangerer så højt som muligt i de søgemaskiner, som dine potentielle kunder benytter. 

Hvordan laver jeg SEO? 

Som nævnt ovenfor, kan du arbejde med SEO på flere forskellige måder. Hvis du gerne vil ordentligt fra start, kan det dog altid betale sig, at du som minimum

  • Laver en søgeordsanalyse 
  • Skriver indhold af høj kvalitet 
  • Får links fra andre hjemmesider

Søgeordsanalysen 

Søgeordsanalysen går ud på at få afdækket, hvilke søgeord din målgruppe som regel indtaster på Google. Når du har fundet frem til de mest brugte søgeord, ved du, hvilke ord dit online indhold skal omfatte. Der findes i dag utallige online og gratis redskaber, som kan hjælpe dig med søgeanalysen, herunder Keywords planner fra Google.

Indhold 

Uanset hvilke søgeord du skal have inkorporeret i din hjemmesides tekster, er det vigtigt, at du sætter god tid af til at formulere indholdet. Skarpt og fængende indhold er essentielt for din evne til at holde på dine kunder og skaffe dig nye - hvorimod indhold, der er uklart og fyldt med grammatiske fejl, ofte vil få dig til at fremstå uprofessionel og dermed skræmme dine kunder væk. 

Antallet af søgeord 

En god tommelfingerregel lyder, at du ikke kan bruge dine søgeord for mange gange på din hjemmeside. Så længe dine tekster er velformulerede og nogenlunde hænger sammen, bør du forsøge at få dine søgeord inkorporeret så ofte som muligt. Jo flere relevante søgeord, jo større sandsynlighed er der for, at potentielle kunder finder vej til din side. En god tommelfingerregel er dog altid at skrive til mennesket og ikke maskinen. 

Hvem kan lave SEO? 

Med lidt vilje kan du godt selv stå for din virksomheds SEO-arbejde. Vil du hellere bruge dine kræfter et andet sted, er det dog også muligt at uddelegere denne opgave til andre. Der findes i dag mange eksterne bureauer, som for eksempel gerne håndterer din seo som eksempelvis Lokal Seo

Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk