Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 12-01-2023

Hvad er NemID?

NemID er dit private login til alt, som du skal bruge i det offentlige. Det drejer sig blandt andet om adgang til Borger.dk, SKAT, E-boks eller din bank. NemID er et avanceret system, der er ekstremt sikkert, da det er baseret på et bestemt kodeord med en helt unik adgangskode. 

NemID bliver også brugt på diverse webshops og andre steder i erhvervslivet, da det er meget sikkert. Det er dog blevet udfaset af MitID, der skulle være endnu mere sikkert og sørge for, at sikkerheden også er i top i fremtiden. 

NemID er blevet udfaset

NemID har i mange året været det, som alle danskere brugte, når de skulle logge ind på det offentlige og deres bank. Det er dog ved at blive udfaset og skiftet ud med MitID. MitID vil have samme funktioner i forhold til, hvor der skal logges på i offentlige systemer. 

MitID skulle være mere sikkert at anvende og sørge for, at teknologien kan følge med i den udvikling, der er indenfor it-branchen. Det er blevet vurderet, at NemID ikke er sikkert at bruge i længden, da teknologien konstant udvikler sig.

NemID til en virksomhed

Hvis du opretter et CVR-nummer, får automatisk adgang til Virk.dk. Virk.dk er en side, hvor du kan kontrollere alt det, der sker med din virksomhed. Det indebærer blandt andet dine forhold til SKAT, ansættelse af nye medarbejdere og sygedagpenge. 

Det kan være, at du har brug for et unikt NemID til din virksomhed, men i andre tilfælde kan du også sagtens bruge dit private NemID. 

Enkeltmandsvirksomhed

Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, så kan du angive dit private NemID som erhvervsNemID, hvilket du kan bruge til at underskrive dokumenter. Det skal blot registreres som den officielle medarbejdersignatur. 

ApS eller A/S-virksomhed

Hvis du har en ApS-virksomhed, skal du bruge en medarbejdersignatur til virksomheden. Først skal der oprettes den primære medarbejdersignatur, der er den administrative signatur for virksomheden, hvis Virk.dk skal fungere.
Herudover kan der oprettes medarbejdersignaturer til fortrolige medarbejdere, der så også kan få adgang til Virk.dk, hvis der skal ændres noget. 

Medarbejdersignaturen bruges, så systemet kan identificere personer som medarbejdere ved en virksomhed. Medarbejdersignaturen kan deles med det personale, der er nødvendigt. Det er medarbejdere, der skal kunne legitimere jer på virksomhedens vegne. 

Den bestilles kun en gang. Hvis du er leder eller ejer, så skal du bestille det første gang, underskrive aftalen og sende det ind til Nets. 

Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk