Ordbogen
Få svar på en masse mystiske termer
Human resources - HR - er den afdeling i
virksomheden, der har ansvaret for personale og medarbejdere.
HR-afdelingens opgave er at sikre, at der er
en generel trivsel på arbejdspladsen, og det er deres ansvar at sætte ind med
samtaler, nyttige tiltag og relevante sanktioner, hvis der opleves mistrivsel
blandt medarbejderne - dette gælder både socialt eller arbejdsrelateret
mistrivsel.
Derudover er det også HR-afdelingens opgave at
rekruttere og ansætte nye medarbejdere.
HR-afdelingen arbejder med udgangspunkt i
følgende kriterier:
En sund og stærk virksomhedskultur er skabt
gennem ansættelse af gode medarbejdere, der matcher virksomhedens værdier og
kompetencer, samt at disse medarbejdere indgår i et godt samspil og samarbejde
med hinanden og med virksomhedens ledelse.
Det er HR-afdelings opgave at sørge for, at
den enkelte medarbejder trivsel - man vil gerne fastholde folk i virksomheden
og sikre, at de ikke søger nye græsgange. Dette kan bl.a. gøres ved at tilbyde
kompetenceudvikling og i øvrigt se til, at medarbejderne hver især gives
opgaver, der stemmer overens med deres faglige såvel som personlige interesser.
HR-afdelingens fineste opgave er at sikre, at
den enkelte medarbejder trivsel på arbejdspladsen og i arbejdsmiljøet.
Mistrivsel har både personlige og erhvervsfaglige konsekvenser, og går ud over
arbejdsindsatsen. Man har forskellige ressourcer, der skal sikre en generel
medarbejdertrivsel - MU-samtaler, fraværshåndtering, lønninger, tilbud om
uddannelse og tilbud. Disse håndteres også af HR.
De vilkår medarbejderne arbejde under, er
fastlagt og formuleret af HR. En HR medarbejder skal altså have et solidt
kendskab til personalejuraen, og være sat ind i både ansættelses- og
fratrædelsesregler, diverse klausuler, barsel, sygdom, orlov, ferie osv.
HR er desuden den der har ansvaret for, at
arbejdsmiljøet fungerer optimalt - og den afdeling, der kan sætte ind med nyt
tiltag. Det er altså HR-medarbejderens opgave at vurdere, om enkelte medarbejde
skal flyttes, om kontoret bør indrettes anderledes, om der skal være mindre
larm osv.
Medarbejderne er virksomhedens vigtigste
drivkraft, og ingen større virksomhed er bedre end sin mindst tilfredse
medarbejder. HR afdelingens rolle i en hvilken som helst virksomhed er at sørge
for, at virksomheden har de rette folk ansat, at disse trives og udvikler sig
bedst muligt - og at de gode medarbejdere bliver i virksomheden.
HR er desuden den afdeling, der står for
personlighedstest og de indledende forhandlinger i forbindelse med en
jobsamtale.
Blev du klogere? :0)
Kontakt os
Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk