Ordbogen
Få svar på en masse mystiske termer
Customer Relationship Management, CRM, er den
praksis, man benytter til at indsamle relevant og brugbare data
på kunder og klienter med det formål at udvikle og opretholde en
værdiskabende kundepleje - samtidigt med at man overholder GDPR- og
hvidvasklovens retningslinjer.
CRM er et format, der er i rivende udvikling,
og som hele tiden optimeres og effektiviseres. Formålet med denne
systematisering af den basale kundekontakt og kundepleje er at give en bedre
oplevelse for kunden såvel som en mere effektiv arbejdsgang for virksomheden -
helt ned til den enkelte medarbejder.
De CRM-systemer, vi har i dag, kan designes og
differentieres, så de tilpasses den enkelte virksomheds specifikke behov.
Overordnet set, så er et CRM-system dels en
kundebehandlingsplatform, og dels en medarbejderplatform. Det skal forstås
sådan, at CRM-systemet kan indhente, samle, opbevare og gøre brug af relevant
data på kunder, såvel som at CRM-system er den platform, virksomhedens
medarbejdere arbejder ud fra. Medarbejderen kan registrere tid, oprette
kalenderaftaler, håndtere e-mails og tilsvarende i CRM-systemet.
CRM-systemet bruges til at indsamle data på
den enkelte kunde, og giver et godt overblik over al relevant information. Et
avanceret CRM-system kan opsættes til at sende automatiske salgs- eller
informationsmails ud til kunder, og det kan opsættes til at give en medarbejder
besked, når forudbestemte forudsætninger gør, at en kunde med fordel kan
kontaktes.
Der er mange fordele ved at benytte et
CRM-system, og i dag er det reglen mere end undtagelsen i alle større
virksomheder.
Et CRM-system medvirker til en mere sikker
datahåndtering og -behandling, hvilket medfører tryghed - både for kunde og for
virksomheden. Systemet sikrer, at alle retningslinjer bliver overholdt, og kan
desuden opsættes til at holde øje med, når det er nødvendigt at indhente nyt ID
på en eksisterende kunde, hvornår en tidligere kundes data skal
fjernes fra systemet osv.
CRM-systemet automatiserer og effektiviserer
de processer, der førhen har været håndteret manuelt. Resultatet bliver, at
medarbejderen har flere fakturerbare timer og mindre administrationstid. Udover
denne åbenlyse fordel kommer også, at der sker færre menneskelige fejl i
forbindelse med almen kundepleje. Der skabes med andre ord værdi hele vejen
rundt.
Et CRM-system giver et godt og dækkende
overblik over arbejdsprocesser, tidsforbrug, kunder og præferencer. Korrekt
udnyttelse af den data, CRM-systemet indsamler, giver de bedste betingelser for
at træffe hensigtsmæssige beslutninger for virksomhedens salgs- og
markedsføringsafdeling.
Blev du klogere? :0)
Kontakt os
Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk