Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 27-12-2022

Hvad er et budget?

Et budget er en samlet oversigt over indtægter og udgifter for en periode. Ved at lægge et budget får man et overblik over, hvordan ens økonomi ser ud; og dette gælder både for privatøkonomi og for en virksomheds økonomi.
Et budget kan også give indblik i den fremtidige økonomi, da det præciserer, hvor det går godt, og hvor det går knap så godt i en virksomhed.

Er det et krav at lave et budget som virksomhed?

Der findes intet krav om, at en virksomhed skal lave et budget. Dog vælger nærmest alle virksomheder at gøre det, da en bank eller andre långivere kan kræve et budget, hvorpå der er angivet forventede indtægter og udgifter for virksomheden. Grunden til långivere som regel forlanger at se et budget er, at dette er en løbende indikator for, hvor godt det går i virksomheden.

Hvordan ser et budget ud?

De fleste virksomheder vil lave et budget for et år ad gangen, et såkaldt årsbudget. Når man laver et budget for sin virksomhed, inddeler man det i måneder, og her er det vigtigt at huske på, indtægter og udgifter kan variere fra måned til måned.
Hvis man sælger mere eller mindre i en given måned, skal dette fremgå af budgettet.

Når man har lavet et budget, vil man skulle tjekke det undervejs, det er ikke altid de forventede indtægter eller udgifter passer med virkeligheden, og derfor skal det rettes til. Dette kaldes også budgetkontrol.

Hvad er et etableringsbudget?

Man skal lave et etableringsbudget, hvis man vil starte en ny virksomhed op. Dette gøres for at se, hvor meget kapital man skal have for at starte virksomheden. Begrebet etableringsbudget kaldes også for startbudget i daglig tale.

Hvad er et likviditetsbudget?

For en virksomhed er det essentielt, at man har nok likviditet på alle tidspunkter af året. Dette kan man sikre ved at lave et likviditetsbudget, som er en oversigt over forventede indtægter og udgifter. Her taler man kun om likviditet ift. forventede udgifter.
Som udgangspunkt indtænker man ikke uforudsete udgifter ind i et likviditetsbudget. Dog kan det være en fordel at have en post til disse, da de kan forekomme.

Med et færdigt likviditetsbudget kan man se, hvornår man har perioder, der kræver meget likviditet, og i hvilke perioder man har overskydende likviditet. Dette mindsker risikoen for, at virksomheden står i en periode, hvor man ikke kan betale udgifterne.

Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk