Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 31-01-2023

Hvad er værdikæde?

Hvad er en værdikæde?


En værdikæde beskriver en given virksomheds primære aktiviteter og støtteaktiviteter, og hvordan de forskellige aktiviteter skaber værdi til virksomheden - på hvilke områder der skabes værdi – og hvor ledelsen med fordel kan sætte ind for at skabe vækst. Gennem faserne i værdikæden skabes der en merværdi, og dermed mulighed for en større indtjening.


En værdikæde er altså et vigtigt værktøj, når du skal vurdere, hvilken værdi en aktivitet skaber for virksomhedens produkter i forhold til, hvor store omkostninger der er forbundet med aktiviteten.


Værdikædens opbygning


Den klassiske værdikæde er sammensat af 9 elementer, som beskriver virksomheden og de værdiskabende aktiviteter, der er i virksomheden. Opdelingen gør det nemmere at behandle hver del isoleret og vurdere deres vigtighed for et produkt. Kæden har fem primære aktiviteter og fire støtteaktiviteter. Du kan se de primære aktiviteter som maskinrummet i virksomheden, støtteaktiviteterne er det, der sættes ind for at få maskinrummet til at køre så gnidningsfrit som muligt.


Primæraktiviteter



  • Indgående logistik: indkøb af råvarer og komponenter, samt lagerstyring

  • Produktion: Bearbejdning af råvarer og andet

  • Udgående logistik: Modtagelse af ordrer, pakning og levering af varer

  • Markedsføring og salg: Inkluderer alle markedsførings- og salgstiltag

  • Service: Hvad sker der, når kunden har fået sin vare eller ydelse? – det kan være aktiviteter som kundesupport, behandling af reklamationer og reparationer


Støtteaktiviteter



  • Virksomhedens infrastruktur: Hvordan er organisationen i virksomheden sat op? Og hvordan fungerer den i det daglige?

  • De menneskelige faktorer: Motiverede medarbejdere er vigtige, for at primærfunktionerne kører, som de skal – her se bl.a. på: rekruttering, uddannelse og afskedigelse af ansatte

  • Teknologi: Hvordan støtter den tilgængelige teknologi op om primæraktiviteterne? – herunder produktionsudstyr, processer og lokaler

  • Indkøb: Budgetfastsættelse, valg af leverandører og ordreafgivelse ved køb til virksomheden og produktionen


Sådan skabes merværdi gennem kæden


Ned gennem værdikædens faser skabes der en merværdi. Fx vil de fleste gerne betale mere for et tv, når de køber det i en fysisk butik, end hvis de køber det over nettet. Gennem den fysiske butiks værdikæde tillægges tv'et mere værdi gennem den oplevelse kunden får - det kan være via vejledning og instruktion, hjælp til opsætning efterfølgende eller favorable lånemuligheder. Værdikæden gør, at kunden er villig til at betale mere for varen.


Proaktivt brug af værdikæden


De primære aktiviteter, støtteaktiviteterne og samspillet imellem dem afgør, hvor konkurrencedygtig en virksomhed er. Og da ingen kæde er stærkere end det svageste led, kan værdikædemodellen også bruges til at identificere områder, hvor en virksomhed kan blive bedre.


Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk