Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 26-01-2023

Hvad er en forretningsplan?

Hvad er en forretningsplan?


Som det også fremgår af navnet, er en forretningsplan kort sagt en plan, der beskriver enhver del af din virksomhed. Deriblandt hvordan du har tænkt dig at drive den. Den giver dig en plan at køre efter, hvilket giver dig et godt overblik over, hvordan din forretning ser ud, og hvordan den fungerer.


Hvad er en forretningsplan?


Har du tanker om at åbne en forretning, er du muligvis overvældet over de mange forskellige ting, det er vigtigt at holde styr på. En forretningsplan kan hjælpe dig gennem denne første periode og længere frem, selvom du kan finde det nødvendigt at opdatere den senere. Gennem en forretningsplan sikrer du, at du har overvejet alle de dele, der er vigtige i dannelsen af en succesrig virksomhed.


Med andre ord er det noget, der hjælper dig med at danne overblik over virksomheden, og hvad du har tænkt dig at gøre med den i fremtiden. Den vil sørge for, at du holder fokus på, hvor du er på vej hen. Det kan trods alt være en god idé at nedfælde alle de ideer og tanker, du har om dit firma.


Hvorfor lave en forretningsplan?


Noget af det første, du bør gøre, når du har en god idé til en virksomhed, er at danne en forretningsplan. Pointen med sådan en er frem for alt at give dig et godt grundlag for din forretning. Derudover gør det også, at du med det samme kommer til at tænke på den som en forretningsidé mere end blot en abstrakt idé.


Den gør det klart, hvad lige præcist din forretningsidé er, og hvad der adskiller den fra andre forretninger. Det lader dig virke mere professionel, da du ved mere specifikt, hvad din virksomhed er og gør.


En forretningsplan vil også gøre det lettere at overtale en bank til at give dig et lån til at starte din virksomhed eller en investor til at investere i din virksomhed.


Hvad skal der stå i en forretningsplan?


Der kan stå mange forskellige ting i en forretningsplan, og det afhænger til stor del af hvilken slags virksomhed, du ønsker at starte. Alligevel er der nogle enkelte ting, som ofte fremgår:



  • En beskrivelse af hvilket produkt eller ydelse, din virksomhed tilbyder.

  • Hvilke ressourcer har du tilgængelige?

  • Hvilket marked, begiver du dig ud i, og hvordan vil du bidrage?

  • Hvordan planlægger du at markedsføre?

  • Hvad er dit budget?

  • Hvordan tænkes det, at din virksomhed finansieres?


Med dette er du på rette vej.


Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk