Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 30-01-2023

Hvad er en CMO?

Hvad er en CMO?


I en virksomhed har man typisk en person ansat, hvis rolle er at have det daglige ansvar for markedsføringen af virksomhedens ydelser eller produkter. Denne person er en CMO, som er en forkortelse for Chief Marketing Officer. På dansk kalder vi stillingen for marketingchef eller marketingdirektør.


I de fleste tilfælde er det en administrationsstilling, som hører til den øverste ledelse af virksomheden. Det vil sige, at en CMO ikke selv bruger meget af sin tid på selve markedsføringen, men at vedkommende i stedet står for planlægning og udviklingen af den.


Hvad laver en CMO på en arbejdsdag?


En virksomheds markedsføring består af rigtig mange elementer, og disse har en Chief Marketing Officer ansvaret for. De konkrete arbejdsopgaver kan variere fra firma til firma, men de vil typisk omfatte:



  • Planlægning, implementering og overvågning af virksomhedens marketingsstrategi

  • Personaleledelse af ansatte i marketingteamet

  • Kontaktskabelse og kommunikation med freelancers indenfor marketing og/eller marketingbureauer

  • Samarbejde med virksomhedens egen salgsafdeling

  • Afrapportering til resten af ledelsen eller bestyrelsen


Som nævnt er CMO ikke en stilling, hvor man selv beskæftiger sig så meget med selve den praktiske markedsføring–det er i hvert fald tilfældet i de større virksomheder. I et mindre firma kan vedkommende godt bruge tid på selve markedsføringen.


Marketingchefens primære rolle er at sikre en succesfuld markedsføring af virksomheden.


Hvilke kvalifikationer skal en CMO besidde?


En stilling som CMO kræver meget erfaring og en lang række succeser på CV’et. Marketingchefen har et stort ansvar for, at de udarbejdede planer bliver overholdt, og at målsætningerne og budgetterne til markedsføringen er både ambitiøse og realistiske. Budgetterne skal desuden forhandles med virksomhedens CEO, så en CMO skal være i stand til at forsvare dem samt redegøre for, hvilke resultater man forventer at opnå med dem.


Typiske kvalifikationer en CMO skal have


I vores digitale tidsalder har marketingchefens rolle ændret sig væsentligt. Derfor skal en CMO have:



  • Evner til at læse, forstå og anvende data til at træffe beslutninger. Marketingchefen skal mestre teknologi, da vedkommende skal være i stand til at tale samme sprog som marketingteamet

  • Skarpe evner inden for planlægning af marketingaktiviteter

  • Forståelse for organisationer og foreninger

  • Ledelseskvalifikationer

  • Evne til at sætte sig i kundens sted og forståelse for arbejdet med købsadfærd og kunderejsen

  • Praktisk erfaring med marketing og andre relevante marketingkanaler


Typisk har en CMO en bachelor- og/eller kandidatuddannelse samt omkring 10 års erfaring med marketing. Derudover skal de have haft flere år lange ledelsesfunktioner. CV’et skal altså være langt, før man kan komme i betragtning til et job som marketingchef.



  


Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk