Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 5 minutter Sidst opdateret: 18-01-2023

Hvad er dækningsbidrag?

Langt de fleste virksomheder har et dækningsbidrag i deres regnskabsafdeling, og blandt andet af den grund betegnes det som en af de vigtigste beregninger i et regnskab. Det er netop dette bidrag, der giver dig en fornemmelse af, hvor mange penge du tjener enten på en vare du sælger eller på den ydelse, du tilbyder.

Hvordan beregner man dækningsbidrag?

Beregning er baseret på, hvor man penge en kunde har betalt for enten en ydelse eller en vare og de direkte omkostninger, der har været knyttet til varen eller ydelsen fra din side af. Dermed er det alt lige fra produktionsomkostninger til transport og mange andre faktorer, der kan spille ind. Dog betyder det ikke, at det kræver de helt store matematiske evner at bruge beregningen. Det er nemlig ret simpelt. Formlen lyder: Salgspris – variable omkostninger = dækningsbidrag. Salgsprisen er fast, mens de variable omkostninger er svære at regne med, fordi du skal huske at have alle faktorerne med i regnestykket.

Når du har dit beløb, så kan du sætte det i forhold til omsætningen og på den måde vil du få en procentværdi, der udgør dækningsgraden.

Hvad består de variable omkostninger af?

Som sagt er det de variable omkostninger, der kan give problemer, fordi du skal have samtlige med. Hvis du glemmer bare én af dine omkostninger, vil du få et upræcist resultat.

Samtidig skal du huske ikke at inkludere de faste omkostninger i form af løn til personale og husleje, da det ikke indgår i beregningen. Det er som sagt kun variablene. Disse udgøres af emballage, forsendelse og andre ting, der står som direkte omkostninger til at producere varen.

Gør det nemt for dig selv

Hvis du vil gøre det nemt for dig selv, så kan du med fordel gå på nettet og finde en lommeregner, der regner netop dette ud for dig. Denne beder om salgsprisen inklusiv moms, de variable omkostninger uden moms og så får du dækningsbidraget inklusiv moms i kr. Du kan yderligere også finde en lommeregner, der kan regne dækningsgraden ud – det vil sige procenten. Denne beder om dækningsbidraget og salgsprisen inklusiv moms.

Hvad er målet?

Målet med dækningsbidraget er at finde ud af hvor god en vare er for din forretning. Jo større dækningsbidrag en vare har, jo bedre er den for din forretning. Derudover får du også et overblik over, hvor mange penge du får ud af at sælge din vare.

Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk