Ordbogen
Få svar på en masse mystiske termer
CSR er betegnelsen for
virksomheders arbejde og ansvarlighed i forhold til miljø, samfund og sociale
problemer. CSR står for ”Corporate Social Responsibility”, og kan oversættes
til ”samfundsansvar” eller ”socialt ansvar” på dansk.
Man kan sige, at CSR er
et blødt værdimål, der har til formål at skabe værdi for en virksomheds
interessenter og samfundet generelt gennem social- og miljømæssig ansvarlighed.
CSR kan både betegne tiltag og strategier, der bruges i Danmark - og tiltag der
bruges i udlandet fx i produktionsled, der er flyttet til andre lande.
Det handler altså om at
drive forretning på en sådan måde, at de negative påvirkninger minimeres,
samtidig med at den positive værdi for mennesker, miljø og økonomi maksimeres.
CSR kan være rigtig mange
forskellige ting. Helt generelt kan alt betegnes som CSR, bare det gavner
verden på en eller anden måde.
CSR kan være, når en
dansk virksomhed sikrer sig, at deres underleverandører i Pakistan eller Indien
betaler arbejderne en rimelig løn og giver dem rimelige arbejdsforhold. Et
andet eksempel på CSR er, når der fra virksomhedens side stilles et forbud mod,
at der bruges børnearbejdere i produktionen.
CSR kan også være, at en
virksomhed tænker i miljøhensyn og udviser ansvarlighed her ved at forurene
mindst muligt, eller udleder færrest mulige affaldsstoffer, så miljøet belastes
mindst muligt.
Selv et sponsorat til en
lokal sportsklub eller en donation til en god sag kan ses som CSR, da der også
her er tale om, at der ved virksomhedens handlinger skabes værdi for det
omkringliggende samfund.
CSR kan være et nyttigt værktøj
for en virksomhed. Når der laves en CSR-strategi, er det vigtigt, at den ligger
i forlængelse af virksomhedens forretning, så CSR-tiltagene naturligt styrker
virksomheden internt og eksternt.
CSR-strategien bruges
ofte direkte i markedsføringen, hvor den kan være med til styrke
virksomhedens brand og image og derved øge virksomhedens konkurrenceevne.
CSR er i dag en vigtig
del af arbejdet med at drive en moderne virksomhed. Og siden 2018 har alle
danske virksomheder, der har mere end 250 medarbejdere, skullet lave en
CSR- rapportering, som et supplement til den egentlige ledelsesberetning.
I CSR-rapporteringen skal
virksomheden fx oplyse, hvilke tiltag der gøres for at tage samfundsansvar og
socialt ansvar, og rapporten skal også berøre, hvorfor og hvordan disse tiltag
gavner samfundet.
Vælger en virksomhed ikke
at udøve CSR, skal der i rapporteringen redegøres for, hvorfor netop den
beslutning er taget.
Blev du klogere? :0)
Kontakt os
Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk