Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 26-01-2023

Hvad er benchmarking?

Hvad er benchmarking?


Ser vi på Den Danske Ordbogs definition af benchmarking, så er det en systematisk undersøgelse og vurdering af en eller flere virksomheders produktionsmetoder, effektivitet m.m. ved sammenligning med en standard. Og så er vi ved nøgleordet: Benchmarking er dybest set en sammenligning af virksomheder.


Målet med benchmarking kan være at bestemme, hvem der driver en god virksomhed, og hvem der gør det knap så godt – eller måske ønsker man at forstå grunden til at en bestemt branche er særligt god til at forrente deres egenkapital.


Der kan være forskellige formål med benchmarking, men metoden er den samme


Formålet med en benchmarkingundersøgelse kan igen være forskelligt: En investor kan være på jagt efter en investeringsmulighed i en bestemt branche, eller en virksomhed kan ønske at finde en ny leverandør. Eller man kan som virksomhed ønske at vide, om man er lige så effektiv i sine forretningsprocesser som sine nærmeste konkurrenter


Men uanset formålet, så er metoden den samme: Man skal have fat i nogle data, man kan sammenligne mellem de forskellige virksomheder, man ønsker at benchmarke. Det kan være data fra virksomhederne selv – for eksempel regnskabsdata. Eller det kan være data fra Danmarks Statistik eller brancheoplysninger, som fortæller om f.eks. markedsandele.


Benchmarkingundersøgelsen er så en sammenligning af de forskellige data på tværs af virksomhederne og en analyse af, hvad der forklarer forskellene på tværs. Og som oftest vil der være en konklusion og en anbefaling af, hvad man mener, at læseren af rapporten bør gøre: Hvilken virksomhed bør man købe, eller vælge som leverandør? Eller er der brug for yderligere undersøgelser af andre datakilder? Svarene kan være mange, men normalt vil man arbejde frem mod at skabe et beslutningsgrundlag.


Benchmarking giver basis for at gå en bestemt vej i ens egen virksomhed


Med benchmarking vil man som oftest forsøge at finde områder til forbedring i en organisation om for eksempel processer eller operationer. Det kan også være, at man vil finde ud af, hvad der er ”best practise” i en branche – med hensyn til produktivitet, kundetilfredshed eller konkurrencekraft.


Men uanset formålet  ønsker man efter benchmarking at få inspiration til, hvad man kan gøre bedre i sin egen virksomhed. Hvad kan vi blive bedre her hos os? Hvor kan vi få ny inspiration til nye konkurrencefordele?


Her vil benchmarking være guld værd. Det letteste er at søge innovative løsninger i sin egen branche, og benchmarking kan løfte sløret for, hvordan konkurrenterne arbejder. Eller man kan få sikkerhed for at ens egen virksomhed klarer sig godt.


Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk