Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 08-10-2024

Hvad er avance?

Avance handler om, hvor meget man tjener på en vare, når dens omkostninger er trukket fra. Det er altså den forskel, der er på varens salgspris og indkøbspris. Hvis varen har kostet 20 kr. at indkøbe, og den bliver solgt for 50 kr. er varens avance altså på 30 kr. De fleste virksomheder vil gerne have en høj avance, da det så betyder, at virksomheden får et større overskud, når alle omkostninger er betalt.


Hvordan beregner man sin avance i procent?


De fleste virksomheder vil gerne have deres avance i procent, da det ofte siger mere om, hvor god virksomheden er til at få fortjeneste på deres varer, end en udregning i kr. gør. Dog vælger mange at udregne deres avance i både procent og kr.


Når man skal udregne sin avance i procent, skal man dividere avancen i kr. med salgsprisen og gange det med 100. Formlen ser således ud: avance i kr./salgspris*100. Altså 30/50*100, hvis vi tager eksemplet fra introen. Her er avancen så på 60 procent. Det betyder altså, at virksomheden har en fortjeneste på 60 procent (eller 30 kr.), hver gang de sælger en vare.


Kan man have en god avance?


Selvfølgelig er det en god ide at have en høj avance. Dog er det meget forskelligt fra branche til branche, hvad der ses som en god avance. Nogle virksomheder bruger mange omkostninger på at indkøbe varer, som de så ikke kan sælge til særlig mange penge. Så er det ikke så nødvendigt med en høj avance, da det ikke er normalen for branchen. Men hvis du er i en branche, hvor der ofte er en stor fortjeneste på varerne, kan det godt ses som en dårlig avance, hvis du har en lav avance, og alle omkring dig har en høj avance.


Hvordan får jeg den bedste avance?


Der er mange ting i spil, når det handler om at få den bedste avance. Et vigtigt punkt er nemlig, at varen skal kunne sælges for den pris, du vil have for den. Så det nytter ikke noget at prissætte en vare, så du får en høj avance, men ingen solgte produkter. Modsat er det ikke en god ide at prissætte et produkt for lavt, så du får en lav avance - selv med mange solgte produkter. Derfor kan det være klogt at lave en konkurrentanalyse, så du kan finde ud af, hvordan salgspriserne og indkøbspriserne ligger på dine varer generelt i din branche.


Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk