Få svar på en masse mystiske termer
Groft oversat betyder goodwill god vilje. Goodwill har som udgangspunkt to betydninger.
Den ene betydning er mere generel og handler om positiv vilje eller velvilje rettet mod en person, en organisation eller virksomhed.
Den anden betydning er mere specifik og af rent økonomisk karakter. Her handler goodwill om værdien af et firmas navn, kundekreds og forbindelser.
På dansk bliver ordet goodwill ofte oversat til velvilje. Som person kan man opnå goodwill eller velvilje ved selv at være positiv. Goodwill er altså i denne sammenhæng bundet op på, hvad man selv sender ud i verden.
En rar person, der ofte selv udviser velvilje og positivitet, vil således selv modtage goodwill, eller velvilje, hvis han eller hun beder om hjælp, eller støtte.
Omvendt, vil en person, der kun hjælper andre mod betaling og modvilligt, ikke opnå goodwill.
Når man taler om en virksomheds goodwill, er det i forhold til virksomhedens kundekreds, samarbejdspartnere og virksomhedens navn eller brand.
Igen er det lidt lige som med den personlige goodwill, noget en virksomhed kan opnå, gennem måden virksomheden agere i forhold til kunder og samarbejdspartnere.
En solid virksomhed, der har en stor kundekreds, med udelukkende tilfredse kunder, har en stor værdi i goodwill. Hvis samme virksomhed behandler samarbejdspartnere godt og fair, har virksomheden endnu mere goodwill. Hvis samme virksomhed oven i købet betaler sine ansatte godt og i det hele taget har et godt miljø internt, så har virksomheden en meget høj grad af goodwill.
Goodwill og en persons eller et firmas rygte er således tæt forbundet.
Hvis en person, der normalt har massere af goodwill, pludseligt snyder en anden person eller fortæller usandheder, vil det skade personens rygte og dermed mindske personens goodwill.
Det samme gælder for et firma eller en organisation. Hvis Trustpilot pludseligt bugner af dårlige anmeldelser, går det ud over firmaets eller organisationens rygte, og deres goodwill falder i værdi.
Hvis en virksomhed af en eller anden grund skal sælges, kan goodwill sagtens have en positiv virkning på prisen.
Selve firmaet har en eksakt værdi. En positiv kundekreds, gode og glade samarbejdspartnere og en god infrastruktur, har ikke en eksakt pris. Alt dette er virksomhedens goodwill og kan tilføje virksomheden merværdi i tilfælde af et salg.
Omvendt kan manglen på goodwill påvirke prisen af en virksomhed i negativ retning.
Blev du klogere? :0)