Ordbogen

Få svar på en masse mystiske termer

Læsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 31-01-2023

ROI - Hvad betyder ROI?

ROI - Hvad betyder ROI?


Return on investment - ROI - er det nøgletal, der indikerer det afkast, din virksomhed opnår, når du har investeret i for eksempel et varelager, en markedsføringskampagne eller en webshop. 


Du beregner en given investerings ROI ved hjælp af følgende formel:


ROI = (fortjeneste-investering)/investeringx100.


Herved får du det procentmæssige afkast. Ved hjælp af denne simple beregning kan du altså finde frem til hvilke investeringer, der er gode, og hvilke, der ikke kan betale sig. Du ser med andre ord på, hvor effektivt din investering er forrentet.


Hvornår bruger man ROI modellen


Din ROI beregning vil du gerne lave forud for en investering såvel som afslutningsvis. Dette nøgletal er nemlig en glimrende indikator at tage udgangspunkt i, når du skal træffe beslutninger. 


Før investeringen 


Når du planlægger virksomhedens fremtidige aktiviteter, kan det være en god idé at kigge på en given investerings forventede afkast og med udgangspunkt heri lave en ROI beregning - på den måde får du et godt overblik over, hvorvidt en investering er pengene værd. 


Efter investeringen


En ROI beregning viser her den eksakte procentmæssige fortjeneste eller tab - du kan med andre ord regne ud, om investeringen havde værdi eller ikke, og fremadrettet kalkulere hensigtsmæssigt.


ROI - giv din virksomhed de bedste økonomiske forudsætninger


Drift af virksomhed og god ledelse er som bekendt et samspil af strategiske og økonomiske beslutninger, der alle har til formål at give virksomheden vækst fremadrettet. 


Når du har de rette nøgletal at arbejde med, så giver du dig selv og din virksomhed de bedste forudsætninger for at præstere godt. Når du bruger ROI beregningen, så har du et velovervejet investeringsfundament at træffe beslutninger ud fra, og det forventede afkast bliver baseret på kvalificerede antagelser og fakta - her handler det ikke om en mavefornemmelse. 


Kvalificerede antagelser og data


Når du skal beregne en forventet ROI forud for en investering, så er der nogle faktorer, du er nødt til at have på plads. Beregningen skal tage udgangspunkt i data - ikke gætterier. 


Du har altså brug for nogle målbare parametre, der skal være ting, du ved: Antal nye kunder og forventet indtjening på disse, antal henvendelser på et specifikt produkt, antal klik på hjemmeside, antal af forespørgsler med referencer til en gennemført markedsføringskampagne osv.


Kvaliteten af din data er afgørende for, hvor præcis din ROI bliver. Jo bedre data, desto mere nøjagtigt kan du beregne et forventet afkast. Sørg derfor altid for at samle data på dine markedsføringskampagner, dine salg og dine kundehenvendelser.


Blev du klogere? :0)

Kontakt os

Enten via kontaktformularen eller direkte pr email post@kerp.dk